Grozavul și puternicul Oz (2013) – O simpatică vrăjeală 3D și cam atît

Fără îndoială, Oz și-a demonstrat supremația în special pe partea economică, tronînd semeț în fruntea încasărilor din primul weekend (80 de milioane de dolari estimați în State, aproape dublu la nivel mondial). Ăsta da iepure scos din pălărie! În afară de asta, filmul se prezintă slăbuț, anemic, simpatic în aparență, dar neimpresionant în esență.

În anul 1900 Lyman Frank Baum își justifica basmul ca o alternativă necesară unui univers fantastic dominat de operele învechite ale acelorași frați Grimm sau Hans Christian Anderseni și reușea să producă o poveste nemuritoare ce avea să încînte copii de toate vîrstele pentru multe zeci de ani de atunci. Chiar și acum povestea mi se pare net superioară filmelor. În anul 2013, Disney lansează un prequel diluat și simplist, intens trîmbițat și promovat, inspirat în egală măsură din cărțile orginale și din filmul clasic din 1939 (mai puțin acolo unde n-au putut face rost de drepturile de autor – condurii roșii și nuanța de verde a vrăjitoarei rele). În cazul lor, banul e singura justificare.

Și apropo de paralele cu filmul original. Calul de culori diferite atît de amuzant în The Wizard of Oz este amintit vag de niște alți cai, dar pătați cu culori, și atît de brut lucrați în CGI că m-am dezumflat ca un balon(sic!) atunci cînd i-am văzut.

Vizual, filmul este ireproșabil (pentru un joc video sau un desen animat cu oameni, așa cum s-a dovedit a fi), ocularul fiind cu atît mai înduioșat cu cît primele minute se petrec într-un gri parcimonios, conform rețetei originale. Traseul inițiatic al magicuțului din Kansas (de fapt un șarlatan egoist și superficial) se desfășoară similar descoperirii țării minunilor de către Alice, deci nimic nou sub soare. Superficialismul măcar e consecvent, creionarea vrăjitorului făcîndu-se din balansări bădărane de topor artis. Am stat lîngă o familie a cărei fetiță de aprox. 5-6 ani a spoilerit pentru întreaga sală toate momentele dorit importante ale filmului (a știut din propria deducție infantilă că Evanora e de fapt rea, pe lîngă alte cîteva twist-uri ale intrigii). Cam ăsta este targetul filmului – copii ai căror părinți trebuie să le șoptească dialogul pentru că altfel întreabă enervant de tare și la fiecare minut ‘Ce zice?’.

James Franco nu m-a convins în rolul grozavului și puternicului Oz, ceva anume din zîmbetul sau din mutra lui făcîndu-l nepotrivit pentru această sarcină. Anacronic aș fi zis, asta dacă nu era totuși vorba de un tărîm imaginar care funcționează în afara spațiului și timpului convențional. Ca să folosesc un clișeu verbal deja perimat, pot spune că Franco a fost ‘din alt film’. La fel a pățit și Mila Kunis, care în partea a doua nu a prestat pe măsură unui rolul relativ solicitant, vocea fiindu-i prea puerilă pentru a transmite pe deplin răutatea viscerală pe care doar amorul rănit o poate suscita.

În schimb mi-au plăcut celelalte două abramburici (Michelle Williams și Rachel Weisz), precum și vocea lui Zack Braff pusă pe maimuța înaripată care i-a servit ca valet personal iluzionistului Oz, chiar dacă jucăușenia vocii nu bătea tot timpul cu mișcările animației. 3D-ul a arătat binișor pe alocuri, dar nu în mod consistent, în unele cazuri fiind de-a dreptul ridicol (fun fact: în carte Orașul de Smarald nu poate fi privit decît cu ochelari speciali, cu lentilă verde, fiind tot un truct al vrăjitorului, deci mi s-a părut amuzant că filmul nu s-a putut vedea decît cu ochelari, de data asta cu lentile roș-albastre). 
La fel ca talentele vrăjitorului din Oz, filmul s-a dovedit a fi oarecum înșelător. Nu m-am simțit chiar escrocat, dar nici n-am avut parte de multe surprize și mă declar oficial dezamăgit. Magia promisă de trailere dovedindu-de a fi o banală vrăjeală lipsită de orice substanță și de orice element cît de cît memorabil. O vrăjeală care a făcut deja o cîrcă de bani, deci n-ar trebui să mă mire faptul că i s-a anunțat deja o continuare.
. . .
. .
.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.